از وقتی موتورهای جستجوی اینترنتی پای خود را به زندگی بشر باز کرده اند زمان یافتن اطلاعات مورد نیاز خیلی کم شده. ما همه روزه از گوگل برای جستجو استفاده می کنیم و دنبال موضوع مورد نظرمان می گردیم. اما حتماً افرادی را دیده اید که تخصص بالایی در استفاده از گوگل برای پیدا کردن موضوعات دارند.


این افراد با سرعت و دقتی بیشتر از کاربران عادی، مطالب را از اعماق گوگل بیرون می کشند. راه هایی هست که با یاد گرفتن و استفاده صحیح از آنها می توان بر دقت و سرعت جستجو اضافه کرد.

در قسمت قبل چند روش ساده برای کسب اطلاعات روزمره ارائه دادیم. در این بخش کمی عمیق تر به مقوله جستجو و خصوصاً چگونگی محدود کردن دایره یافته های گوگل به اطلاعات مد نظرمان می پردازیم. پس ما را همراه باشید.

متاسفانه اگرچه مدام جستجو در وب نفوذ بیشتری در فضاهای دانشگاهی پیدا می کند. اما مطالعات نشان می دهند که کمتر از ۲۵ درصد دانشجویان می توانند یک «جستجوی صحیح و منطقی» انجام دهند. این مشکل در همه سطوح تحصیلی وجود دارد و محدود به دانشجویان سطوح پایین نمی شود.

مشخصاً هنوز خیلی افراد از نحوه عملکرد موتورهای جستجو بی اطلاعند! حتماً جستجوی عباراتی چون «سر دردم را چگونه درمان کنم» را دیده اید. ناآگاهی در این زمینه گسترده است و آمار دست یابی به نتیجه مطلوب را به طرز فاحشی کاهش می دهد.

در قسمت گذشته چند نکته ساده و کاربردی را مطرح کردیم؛ اگر راغب شدید که همه این نکات خوب و بسیار مفید را یاد بگیرید خود گوگل مجموعه ای روان و همه فهم گرد آورده که می توانید از آن استفاده کنید.

اما برسیم به اصل کار و نحوه درست جست و جو. به طور کل جستجوگر گوگل و هر موتور جستجوگر دیگری توانایی درک مفاهیم، عبارات و جمله ها را ندارد (البته فعلاً، چون گوگل در زمینه درک مفاهیم در حال کار است). دوباره به مثالی که بالاتر زدیم دقت کنید: «سر دردم را چگونه درمان کنم». خب اگر می خواهید با این پرسش به پاسخ مناسب برسید حتماً به پزشک مراجعه کنید! موتورهای جستجو تنها کاری که می کنند این است که دنبال واژگانی که در نوار جستجو وارد می کنید (از این به بعد به آنها کوئری می گوییم) می گردند و طبق الگوریتم (که بهتر است بگوییم خوارزمی) خاصی وبگاه های شامل آن کوئری ها را در صفحه نتایح نشان می دهند. پس باید بهینه جست...


ساده بجویید!

با وارد کردن اسم شیٔ، جا یا مفهوم چیزی که دنبالش هستید شروع کنید:

ترفند جستجو گوگل

طرز تهیه قیمه نثار

نکته مهمی که حتماً باید به آن دقت کنید این است که گاهی برای یک مفهوم چند واژه به کار می رود ولی یکی از آنها مرسوم تر است؛ مثلاً کوئری «طرز تهیه قیمه نثار» بر «دستور پخت قیمه نثار» ارجحیت دارد چراکه اولی به دلیل پرکاربردتر بودن، نتایج بیشتر و احتمالاً بهتری به دست می دهد. 

در ضمن به ذهن تان عادت دهید کوئری های جستجو را با کسره اضافی نخواند، اینگونه می توانید کلید واژه ها را بهتر پیدا کنید. کوئری اول را مجدد نگاه کنید: شاید در وهله اول خوانده باشید ترفندِ جستجویِ گوگل؛ اما در واقع گوگل آنها را به صورت ترفند+جستجو+گوگل می بیند پس وقتی می خواهید راه حلی برای سر درد خود پیدا کنید به جای کوئری غیر بهینه بالا کافی ست کلید واژه هایی که مفهوم جمله در آنها نهفته است را بجویید:
درمان سر درد (درمان+سر درد)


واژگان مرتبط را اضافه کنید

فرض کنید پس از جستجوی کوئری «زبان انگلیسی» آنقدر نتایج متنوع و مختلفی به دست آمده که یافتن مورد مد نظر شما که آموزش آن است سخت شده. می توانید با افزودن کلمه آموزش، این بار «آموزش زبان انگلیسی» را بجویید. اگر دنبال آموزش زبان در محل خاصی هستید آن را هم اضافه کنید: «آموزش زبان انگلیسی شیراز». 

فقط دقت کنید افزودن واژه ها، مرتبط بوده و ناقض نکته اول نباشد. اگر بار اول به نتیجه دلخواه نرسیدید هیچ نگران نباشید، اصلاً قرار نیست با اولین جستجو بهترین جواب را بگیرید، بیشتر تلاش کنید و در کلید واژه های خود تجدید نظر کنید. 


واژه هایی را امتحان کنید که در وبگاه ها استفاده می شوند

 ذهن خود را باز کنید و دنبال کلید واژه های اساسی بگردید؛ در واقع خودتان را جای نویسنده نوشته ها بگذارید، فکر کنید اگر شما می خواستید درباره فلان موضوع بنویسید احتمالاً چه کلمه هایی در متن تان یافت می شد.

نامناسب: سرم تیر می کشد!

نامناسب: چرا این سر من بی خیال نمی شود!!!

مناسب: سر درد

چرا؟ چون گوگل واژه ها را کنار هم می چیند و دنبال همه آنها می رود. عبارت «سر درد» عبارتی است که در همه وبگاه ها اعم از علمی و خبری به کار می رود و بخت یافتن نوشته مورد نظر را افزایش می دهد.


تاکید مجدد: فقط واژه های مهم را در کوئری بیاورید

باز تکرار می کنیم به جای نوشتن یک سوال و جمله، به قول معروف اصل مطلب را بگویید:

نامناسب: کشوری که خفاش در آن به فال نیک گرفته می شود.

مناسب: خفاش فال نیک

مطمئناً کسی که متنی درباره خوش یُمنی خفاش (!) نوشته باشد درباره مردمی که بر این باورند هم صحبت کرده، پس شما با استفاده از کوئری اول به نتیجه رسیدن خود را سخت کرده اید. به هر حال امیدواریم سر از گاتهام سیتی و دنیای بتمن در نیاورید.


کارها را به گوگل بسپارید

همان طور که در قسمت اول گفتیم گوگل نقشه دانش گسترده ای طرح ریزی کرده و مدام در حال بهتر کردن آن است. فقط کمی دانش اولیه از زبان انگلیسی نیاز دارید و تمام؛ وضعیت آب و هوای شهرتان را می خواهید کافی است اسم شهر و کلمه weather را وارد کنید. دنبال آلبوم های یک آوازه خوان هستید، نام او و واژه discography را بجویید و به همین ترتیب. می بینید که دایره واژگان گسترده ای هم لازم نیست و به راحتی می توانید از پس آن بر آیید.


استثناها

جستجوگر گوگل گاهی به شکلی متفاوت از آنچه در بالا گفتیم عمل می کند که اگر از آنها مطلع باشید می تواند در کارآمدتر کردن جستجوی شما موثر باشد:

واژه های متداول انگلیسی مثل a یا for معمولاً نادیده گرفته می شوند.

ممکن وبگاهی در نتایج نشان داده شود که شامل کوئری وارد شده نباشد مثلاً با جستجوی عبارت overhead view of the bellagio pool نتایجی به شما نشان داده می شود که واژه overhead را نداشته باشد.

بعضی اوقات ممکن است جستجوگر به تشخیص خود معادل یا هم معنی واژه های موجود در کوئری را نشان دهد.

به طور کل اغلب نقطه گذاری ها و علامت های خاص حذف می شوند. فهرستی از این نشان ها و نقطه گذاری ها برای اطلاع جمع آوری شده است که شاید بهتر است آن را ببینید.


منبع : نارنجی