اگر از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید مسلما اولین چیزی که دوست ندارید هیچ‌گاه با آن روبرو شوید ویروس‌ها هستند. وب‌سایت تک‌رادار به تازگی نتایج تحقیقات خود را در خصوص بهترین آنتی ویروس‌های رایگان سال 2014 ارائه کرده که ما تلاش کردیم گزینه‌های برتر آن را دستچین کرده و در قالب این مقاله به شما معرفی نماییم.



معمولا کاربران علاقه‌ای به نرم‌افزارهای آنتی ویروس نیز ندارند چرا که بخش بزرگی از قدرت پردازشی و سرعت سیستم را به خود اختصاص می‌دهند. هزینه کردن برای خرید لایسنس آنتی ویروس‌های پولی نیز به شما ضمانتی برای دریافت بهترین نخواهد داد. اما در هر صورت استفاده از آنتی ویروس بر روی سیستم‌عامل ویندوز می‌تواند درجه‌ی بهتری از امنیت را برای شما به ارمغان بیاورد و همینطور این روزها تعداد بسیار زیادی آنتی ویروس رایگان وجود دارد که برخی قادر هستند امنیت سیستم شما را در سطح بسیار خوبی تامین نمایند. این نرم‌افزارهای رایگان امنیتی قادر هستند شما را از شر بدافزارها، تروجان‌ها و ویروس‌ها و حتی تبلیغات مزاحم اینترنتی در امان نگاه دارند. تنها مساله‌ای که باقی می‌ماند این است که کدام یک انتخاب بهتری برای شما خواهد بود؟

در صورت استفاده از ویندوز، پیشنهاد می‌کنیم حتما یکی از موارد زیر را برای حفظ امنیت سیستم خود دریافت و نصب کنید. همچنین در صورتی که هنوز از Microsoft Security Essentials بر روی ویندوز خود بهره می‌برید، مطمئن باشید که زمان ارتقای آن به یک گزینه‌ی بهتر فرا رسیده است. این ساخته‌ی دست مایکروسافت، در آزمایشات صورت گرفته توسط مرجع معتبر AV-Test یکی از بدترین امتیازها را در زمینه‌های شناسایی بدست آورده که آن را پشت سر تمامی این آنتی ویروس‌های رایگان قرار می‌دهد.

۱ - نسخه‌ی رایگان Bitdefender Antivirus

antivirus bitdefender

بیت‌دفندر موفق شد در آزمایشات سال 2013 مرجع AV-Test رتبه برتر بازدهی و حفاظت را از آن خود کند که آن را به قوی‌ترین و سریع‌ترین آنتی ویروس برای کاربران خانگی بدل می‌کند. نسخه‌ی رایگان این برنامه بسیاری از ویژگی‌هایی که از یک نرم‌افزار آنتی ویروس انتظار دارید را حذف کرده که البته در صورتی که چندان بر روی قابلیت‌های ویژه حساس نیستید کمبودی برای شما محسوب نخواهند شد. این برنامه در عرض چند ثانیه نصب می‌شود اما از خصوصیت اسکن برنامه‌ ریزی شده، استفاده از اعلان‌ها یا تغییر هرگونه تنظیمات بر اساس نیاز کاربر برخوردار نیست. هدف این نرم‌افزار سادگی و سرراستی بوده و قابلیت‌های اساسی همچون اسکن اتوماتیک و دستی و نیز محافظت دائمی آنتی ویروس و آنتی فیشینگ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در صورتی که به پکیج ویژگی‌های کامل‌تری نیاز داشته باشید لازم است نگاهی به گزینه‌های بعدی داشته باشید اما اگر تنها خواهان حفظ امنیت پایه‌ای و سطح حفاظت بالا هستید در انتخاب بیت‌دفندر درنگ نکنید.

دانلود آنتی ویروس رایگان بیت‌دفندر

۲ - Avast! Free Antivirus

antivirus avast

 Avast سال‌هاست که یکی از بهترین‌ها در زمینه‌ی آنتی ویروس‌های رایگان به شمار می‌رود. شاید آن علامت تعجب قرار گرفته در انتهای نام این نرم‌افزار، کنایه‌ای بر هیجان‌انگیز بودنش باشد. شاید هم به این خاطر شاهد این علامت هستیم که Avast برای مدت طولانی یکی از بهترین ابزارهای رایگان موجود است. خصوصیت اصلی این آنتی ویروس را می‌توان در قدرتمندی، آپشن‌های بسیار و استفاده‌ی ساده و آسان جستجو کرد. این آنتی ویروس از نظر حفاظت، بازدهی و استفاده از منابع سیستم در تست‌های AV-Test جایی در میانه‌ی جدول را به خود اختصاص داده اما همچنان قادر است 97 درصد از بدافزارها را بر اساس آزمایش AV Comparitives قلع و قمع کرده و در عین حال هیچ‌گاه یک فایل سالم را به اشتباه مورد تعرض قرار ندهد. Avast همچنین مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و امکانات جانبی را نیز برای کاربران خود فراهم می‌آورد که ابزار بروزرسانی نرم‌افزار، پاکسازی مرورگر، و طبیعتا ضد جاسوس‌افزار و محافظت در مقابل برنامه‌های مخرب از آن جمله هستند.

دانلود Avast! Free Antivirus

۳ - Panda Cloud Antivirus Free

antivirus-panda

مدت‌ها پیش زمانی که آنتی ویروس پاندا همچنان از یک خرس پاندا بعنوان نماد خود استفاده می‌کرد، از ابزار آنلاین آن برای از میان برداشتن بدافزاری که به نظر می‌رسید هیچ برنامه‌ی دیگری قادر به یافتن آن نیست استفاده کردم. امروزه نرم‌افزار امنیتی Panda Cloud Antivirus Free یکی از برترین آنتی ویروس‌های رایگان در لیست امتیازات AV-Test محسوب می‌شود. نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار اخیرا شاهد تغییرات اساسی در رابط کاربری خود بوده و برخی ویژگی‌ها نظیر اسکن USB و اسکن برنامه‌ریزی شده که پیش‌تر مختص نسخه‌ی Pro بود در آن ارائه شده است. پاندا موفق شده در تست AV Comparatives بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده و 99.9 درصد از ویروس‌هایی که در سیستم مورد آزمایش وجود داشته را شناسایی و مسدود سازد.

دانلود Panda Cloud Antivirus Free

۴ - Avira Free Antivirus

antivirus-avira

با وجود اینکه Avira در لیست کوتاه آنتی ویروس‌های رایگان در AV-Test در رده‌های آخر حفاظت قرار گرفته، اما در عمل موفق شده در آزمایش AV Comparatives با شناسایی و مسدود سازی 99.7 درصد ویروس‌ها و بدافزارها در رده‌های بالا قرار گیرد. Avira حفاظت مداوم را به کاربر ارائه نموده و اسکن دستی و حفاظت وب را نیز در اختیارش قرار خواهد داد. همچنین Avira به تازگی ویژگی جدیدی تحت عنوان Protection Cloud را در نرم‌افزار رایگان خود ادغام نموده که فایل‌ها را در آن واحد و در لحظه با دیتابیس موجود بر روی سرور مورد قیاس قرار داده و سلامت آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف از این ویژگی۷ شناسایی فوری هرگونه ویروس یا بدافزار جدید برای مقابله با حملات روز صفر است.

دانلود Avira Free Antivirus

۵ - AVG Free Antivirus

antivirus-avg

آنتی ویروس AVG در تست حفاظتی AV-Test دقیقا رتبه‌ی پس از Avast را از آن خود کرده اما در عین حال یکی از بهترین بازدهی‌های ممکن را از نظر مصرف منابع سخت‌افزاری ارائه می‌نماید که به ندرت عملیات روزمره‌ی شما با سیستم ویندوزی خود را دچار کندی یا مشکل خواهد کرد. چنین عملکردی خصوصا برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای که در بسیاری موارد بخاطر بازدهی بهتر، کاربر را مجبور به خاموش کردن آنتی ویروس می‌نماید بسیار ارزشمند است. AVG مدت‌هاست که در میان گزینه‌های رایگان موجود حضور دارد و همه مدل ویژگی اساسی و جانبی را به رایگان به کاربران خود هدیه می‌کند. خصوصیات این آنتی ویروس از حفاظت دائمی آنتی ویروس و دیوار آتش گرفته تا اسکن ایمیل، حفاظت وب، و حتی حفاظت دستگاه موبایل را شامل می‌شود. آنتی ویروس AVG موفق شده در آخرین آزمایش AV Comparitives حدود 97.2 درصد از ویروس‌ها و بدافزارها را شناسایی و مسدود نماید.

دانلود AVG Free Antivirus

۶ - FortiNet FortiClient

antivirus-fortinet

FortiNet بیشتر به منظور امنیت شبکه در دنیای مصارف تجاری و کسب و کار توسعه یافته اما نسخه‌ی رایگان FortiClient یکی از آنتی ویروس‌های قدرتمند مناسب برای کاربران خانگی به شمار می‌رود. آنتی ویروس FortiNet در تست AV-Comparitives امتیاز 99 درصد را کسب کرده و مجموعه‌ای که از یک آنتی ویروس مناسب انتظار می‌رود را با خود به همراه دارد. دیوار آتش، اسکن برنامه‌ریزی شده و اسکن نفوذپذیری و آسیب‌پذیری‌ها از جمله خصوصیات این آنتی ویروس هستند. علاوه بر این قابلیت کنترل والدین نیز برای آن در نظر گرفته شده تا والدین بتوانند با خیال راحت‌تری سیستم را به فرزندان خود بسپارند.

دانلود FortiNet FortiClient


۷ - 360 Internet Security 2013

antivirus-360

شرکت نرم‌افزاری چینی Qihoo، برنامه‌ی 360 Internet Security را بعنوان اولین ابزار امنیتی بین‌المللی خود ارائه کرد. این نرم‌افزار در تست‌های AV-Test یکی از بهترین عملکردها را داشته و تنها AVG و Bitdefender موفق شده‌اند امتیازات بالاتری را نسبت به 360 Internet Security کسب کنند. از نظر مسائل حفاظتی، این برنامه در میانه‌ی لیست قرار می‌گیرد اما در آزمایش عملی AV Comparitives امتیاز قابل توجه 99.4 درصد به آن داده شده است. این نرم‌افزار تا حدودی نسبت به سایر گزینه‌های موجود در این لیست ساده‌تر بوده و بر خلاف FortiClient، از قابلیت کنترل والدین یا فایروال برخوردار نیست. همچنین خصوصیت فیلتر اسپم که در AVG شاهدش هستیم نیز در این برنامه یافت نخواهد شد. اما 360 Internet Security نیز خصوصیات منحصر بفرد خود را ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به پشتیبانی از اسکن دستگاه موبایل اشاره کرد. اگر تنها نیاز به یک نرم‌افزار آنتی ویروس و حفاظت ساده نیاز داشته باشید که سیستم شما را به خوبی در امان نگاه دارد این مورد انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

دانلود 360 Internet Security 2013

به نظر می‌رسد ویندوز مایکروسافت به این زودی‌ها از شر ویروس‌ها خلاص نخواهد شد و هنوز هم به یاری نرم‌افزارهای جانبی که بخشی از منابع سیستم شما را مصرف خواهند کرد نیازمند خواهد بود. آیا شما از نرم‌افزارهای امنیتی استفاده می‌کنید؟ در این صورت انتخاب شما در این لیست کدام گزینه خواهد بود؟ همچنین اگر مورد دیگری را تجربه کرده و شایسته‌ی افزوده شدن به این موارد می‌دانید، آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.


منبع : زومیت