از وقتی موتورهای جستجوی اینترنتی پای خود را به زندگی بشر باز کردند زمان یافتن اطلاعات مورد نیاز خیلی کم شده. ما همه روزه از گوگل برای جستجو استفاده می کنیم و دنبال موضوع مورد نظرمان می گردیم. اما حتماً افرادی را دیده اید که تخصص خاصی در استفاده از گوگل برای پیدا کردن موضوعات دارند.


این افراد با سرعت و دقتی بیشتر از کاربران عادی، مطالب را از اعماق گوگل بیرون می کشند. راه هایی هست که با یاد گرفتن و استفاده صحیح از آنها می توان بر دقت و سرعت جستجو اضافه کرد. البته در سال های اخیر برای هرچه سریعتر کردن دستیابی به اطلاعات، گوگل پایگاه داده عظیمی بنا کرده که به آن نقشه دانش می گوید.

نقشه دانش به وجود آمده تا کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را تا حد ممکن در همان صفحه جستجو به دست آورند. شما با وارد کردن عبارت های مشخصی می توانید اطلاعات را همراه با جزئیات آنها به دست آورید.
در ادامه با ما همراه باشید تا گشتی در گوگل بزنیم...!


۱- معنی واژگان

حتماً خیلی پیش آمده که حین خواندن متنی به زبان انگلیسی معنی واژه ای را ندانید. خیلی راحت کافی است واژه مورد نظرتان را بعد از Define در نوار جستجو بنویسید تا درجا هم معنی آن را به شما بدهد و هم از تلفظ صحیح واژه مطلع شوید.


۲- تبدیل ارزها

اگر کار و کاسبی شما با ارزهای مختلف سر و کار دارد و مدام به نرخ تبدیل آنها نیاز دارید فقط باید مقدار و واحدش را بنویسید و به سادگی معادل آن در دیگر ارزها را پیدا کنید. یا اینکه با نوشتن عبارت Currency در نوار جستجو از این امکان استفاده کنید.


۳- تبدیل یکاها

برای تبدیل یکاهای مختلف به هم کافی است اندازه و یکای مبدا را در کنار یکای مقصد بنویسید تا در صفحه اول جستجو تبدیل آن را پیدا کنید. فرقی نمی کند یکای شما برای اندازه گیری چه چیزی استفاده می شود، درازا، سنگینی، سرعت یا هر چیز دیگر. کافی است همین روش را در مورد هر کدام آنها اجرا کنید. برای امتحان شما سرعت ۶۰ مایل بر ساعت را به کیلومتر بر ساعت تبدیل کنید. (Miles/hour to Km/hour)


۴- ترجمه

اگر زمانی معادل عبارتی را در زبانی خواستید حتماً سری به گوگل بزنید. البته هنوز این ویژگی خیلی خوب زبان پارسی را پشتیبانی نمی کند و وقتی معادل یک جمله را بخواهید جواب درستی نمی گیرید. برای استفاده از این ویژگی عبارت مورد نظر خود را به انگلیسی بنویسید و در آخر زبان مورد نظرتان را وارد کنید: مثلاً how are you in persian


۵- ابزارها

تعدادی ابزار مفید و کاربردی وجود دارد که شاید تا حالا از آنها مطلع نبوده اید. تا کنون شده به انجام یک عمل ریاضی نیاز پیدا کنید و فکر کنید که خب این هم یک مطلبی است برای جستن و گوگل باید جواب آن را بداند؟ آری گوگل پاسخ تان را می داند. شما فقط عبارت ریاضی مورد نظر را وارد کنید تا جواب آن را بگیرید. هر موقع هم به یک ماشین حساب شسته رفته نیاز پیدا کردید کلمه calculator را بنویسید تا گوگل تقدیم شما کند.

یکی دیگر از این ابزارها معکوس شمار است. در خانه ورزش می کنید و می خواهید طبق زمان حرکات را انجام دهید؟ این شما و این معکوس شمار گوگل. در نوار جستجو بنویسید 30 minute time تا در صفحه باز شده ۳۰ دقیقه برای شما شمرده شود و در آخر هم زنگ پایان شمارش به صدا درآید.


۶- مسافت

هر گاه خواستید مسافت بین جایی که هستید تا مقصد مورد نظرتان را بدانید جستجوی خود را مطابق تصویر بالا انجام دهید. در اینجا فاصله به کیلومتر و متوسط زمان مورد نیاز برای طی مسیر به صورت زمینی را می بینید.


۷- اطلاعات درباره همه چیز


در مورد بیماری خاصی نیاز به اطلاعات دارید؟ یا درباره یکی از مشاهیر می خواهید بدانید؟ کافی است عبارت مورد نظرتان را جست و جو کنید تا گوگل شما را غرق در اطلاعات کند.

مثلا اگر شما هم مثل من به سبک موسیقی علاقه دارید و دنبال اطلاعاتی درباره آلبوم های خواننده خاصی می گردید نام خواننده را به این صورت جستجو کنید: Willie Nelson Discography تا آلبوم ها و اطلاعات او را به دست آورید. و به همین صورت می توانید درباره حمله قلبی (Heart attack) و خیلی چیزهای دیگر به راحتی کسب اطلاع کنید.


۸- تاریخ، ساعت ها، آب و هوا و ...

برای اطلاع از وضعیت آب و هوا، ساعات طلوع و غروب خورشید، تاریخ مناسبت ها (البته مناسب های ایران وجود ندارد) و اطلاعات این چنینی به راحتی می توانید از گوگل استفاده کنید. مثلاً برای اطلاع از وضعیت آب و هوای شهر خود از این الگو استفاده کنید: Qazvin weather یا برای طلوع خورشید The sunrise in Qazvin و به همین شکل.

اینها فقط بخشی از امکانات جستجوگر گوگل هستند که مدام درحال افزایشند...

منبع : نارنجی