همان‌گونه که در خبرهای اخیر خواندید، پس از گذشت حدود 5 ماه از اعلام بازنشستگی استیو بالمر، سرانجام سومین مدیرعامل تاریخ مایکروسافت مشخص شد. ساتیا نادلا مدیریت بخش محصولات Enterprise و سرویس‌های ابری مایکروسافت را بر عهده داشت و در ماه های اخیر همواره یکی از کاندیداهای اصلی تکیه زدن به صندلی مدیرعاملی این شرکت به حساب می‌آمد. به طور حتم مدیریت شرکت بزرگی چون مایکروسافت یکی از چالش‌برانگیزترین کارهای دنیاست.

 در ادامه توجه شما را به 10 نکته خواندنی در مورد زندگی کاری و شغلی ساتیا نادلا جلب می‌کنیم.

1.  ساتیا نادلا متولد حیدر آباد هندوستان است. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه مانیپال هندوستان به آمریکا مهاجرت کرد. به طور حتم داستان مهاجری که توانسته مدیریت یکی از پیچیده‌ترین کمپانی‌های دنیا را به دست بگیرد برای بسیاری الهام بخش خواهد بود.

2.  ساتیا نادلا یک مایکروسافتی اصیل است! او از سال 1992 به این شرکت پیوسته و به مدت 22 سال متمادی در این شرکت فعالیت داشته.

3.  ساتیا نادلا ذاتاً یک مهندس و تکنولوژیست است. بر خلاف استیو بالمر که بیشتر در حوزه مدیریت و تجارت تخصص داشت، نادلا همچون بیل گیتس گرایشات مهندسی دارد. او پس از اتمام مهندسی الکترونیک در دانشگاه مانیپال به آمریکا مهاجرت کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه ویسکانسین میلواکی ادامه داد.

4.  ساتیا نادلا در زمینه تجارت نیز تخصص دارد.  او علاوه بر پیشینه‌اش در زمینه مهندسی، در دانشگاه میشیگان آمریکا هم تحصیلات خود را پی گرفت و مدرک کارشناسی ارشد MBA خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

5.  ساتیا نادلا سال به سال در مایکروسافت رشد کرد. از جمله پست‌های او در مایکروسافت، پیش از رسیدن به مدیریت بخش سرویس‌های ابری، می‌توان به مدیریت بخش تحقیق و توسعه، مدیریت بخش جستجو، و مدیریت کارگروه راهکارهای تجاری اشاره کرد.


6.  ساتیا نادلا تا همین دیروز مدیریت بخش عظیمی از زیرساخت مایکروسافت را در دست داشت. ویندوز آژور، ویندوز سرور، اس کیو ال سرور، سیستم سنتر، و ابزارهای توسعه نرم افزاری، همه و همه زیر نظر او اداره می‌شدند. بسیاری از کاربران عادی با این سرویس‌ها و محصولات سر و کار ندارند. با این حال همین بخش‌های زیرساختی هستند که در این دوران Post PC و با ظهور بازیگرانی چون اندروید و iOS، مایکروسافت را به پیش برده‌اند.

7.  ساتیا نادلا بود که مایکروسافت را به سمت و سوی سرویس‌های ابری سوق داد. مایکروسافت به طور سنتی عاشق سیستم‌های مبتنی بر PC بود. اما نادلا تا جایی که در توان داشت سرویس‌های مبتنی بر وب را در این شرکت جا انداخت. اگر اهمیت سرویس‌های ابری بیشتر از حوزه تلفن‌ها و تبلت ها نباشد، بدون شک کمتر نیست.

8.  ساتیا نادلا تجربه تعامل با مشتریان را نیز در سابقه‌اش دارد. گرچه نادلا اغلب در حوزه های مدیریتی فعالیت داشته، با این حال شنیده شده که در بسیاری از موارد ایده های مشتریان را نیز در محصولات مایکروسافت پیاده کرده. از آن میان می‌توان به موتور جستجوگر بینگ اشاره کرد.

9.  ساتیا نادلا زیاد اهل ظاهر شدن در انظار عمومی نیست. نادلا به هیچ وجه فردی منزوی به حساب نمی‌آید، با این حال زمانی که سرگرم پروژه خاصی باشد، کمتر در رویدادها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها دیده می‌شود. احتمالاً این یک مورد در آینده ای نزدیک تغییر خواهد کرد!

10.  هنوز کسی نمی‌داند ساتیا نادلا چه ایده‌هایی در سر دارد. حقیقت این است که نادلا از قلب مایکروسافت آمده. نمی‌توان انتظار داشت که او تغییرات ناگهانی و عمده ای را به این شرکت تحمیل کند. از طرفی شاید روحیه ساختار شکنانه اش کل معادلات رقبا را به هم بریزد. باید چند مدتی صبر کرد و دیدگاه های نادلا را از زبان خودش شنید.