راه اندازی و نگهداری از یک دیتا سنتر کار بسیار سخت و دشواری است . علاوه بر آن در دراز مدت تاثیر مخربی هم بر محیط زیست می گذارد. اما مایکروسافت گویا در حال ساخت یک دیتاسنتر دوستدار محیط زیست است.

اما مدتی پیش در ماه نوامبر چند سال گذشته شرکت مایکروسافت اعلام کرد که آنها قصد دارند تا برای اجرای یک مرکز داده ی جدید در Cheyenne از سوخت بیوگاز به عنوان تنها منبع انرژی این دیتا سنتر استفاده کنند . این بیوگاز قرار است از زباله های شهری تولید شود که این برنامه هم جزو پروژه ی شرکت مایکروسافت است . اما اخیرا بعد از گذشت چند سال از آغاز این پروژه مایکروسافت پرده از پروژه ی چند ساله ی خود برداشته است واعلام کرده که قرار است تا سال آینده به بهره برداری کامل برسد...

اجرای این پروژه ی سبز و سازگار با محیط زیست خیلی بیشتر از آنچه که انتظار می رفت طول کشید . طبق برنامه ریزی های اولیه قرار بود تا این پروژه تا ماه مارس سال گذشته به اتمام برسد اما تا به امروز هیچ خبر رسمی از سوی مقامات شرکت مایکروسافت در مورد علت طول کشیدن زیاد این پروژه منتشر نشده است .

ایده ی اصلی این پروژه استفاده از منابع انرژی نامحدود سازگار با محیط زیست است . آنها با تجزیه ی زباله های شهری موفق به تولید سوخت بیو گاز شده اند . این سوخت که به عنوان سوخت اصلی و تنها منبع انرژی این دیتا سنتر به حساب می آید کاملا با محیط زیست سازگار و اثر مخربی بر روی آن نمی گذارد .

مایکروسافت در نظر دارد برای نظارت بر استفاده ی درست از انرژی مرکز داده ی جدیدش ، این دیتا سنتر را به مدت ۱۸ ماه یا بیشتر مورد آزمایش قرار دهد و سپس آن را برای بهره برداری اصلی استفاده کند .