Safe Mode ویندوز یک ابزار بسیار به درد بخور برای زمان هایی است که کامپیوتر ما با یک مشکل جدی مواجه شده و بالا نمی آید و در واقع این تنها راهی است که می شود به کمک آن سیستم را بوت کرد.

 Safe Mode بدون اینکه برنامه های نصب شده بر روی کامپیوتر و یا درایو های سیستم را لود کند ، سیستم را بوت می کند بنابراین اگر یکی از برنامه ها ویروسی شده باشد و باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشد ، Safe Mode تنها راهی است که می توان به کمک آن این مشکل را برطرف کرد . اما چه زمانی این حالت پیش می آید؟

در حالت عادی سیستم طبق روال همیشه بالا آمده و بعد از شناسایی درایوها ، برنامه های نصب شده بر روی آن اجرا خواهند شد اما اگر در شرایطی یکی از این برنامه های نصب شده یا یکی از درایو ها به برنامه های مخرب آلوده شده باشند آن صفحه ی آبی رنگ برای شما نمایش داده خواهد شد که در این حالت Safe Mode می تواند به شما کمک کند . در Safe Mode ویندوز صفحه نمایش سیستم از رزولوشن بسیار پایینی برخوردار است . این حالت از بارگذاری برنامه های شخص سوم جلوگیری کرده و به شما این اجازه را می دهد تا بتوانید به عیب یابی سیستم خود بپردازید .


چگونه به Safe Mode برویم ؟

در ویندوز ۷ و نسخه های قبلی آن هنگام بالا آمدن ویندوز فقط کافیست تا کلید F8 را بزنید و سپس از منویی که باز می شود گزینه ی Safe Mode را انتخاب کنید . در ویندوز ۸ هم می توانید با نگه داشتن کلید Shift و F8 به قسمت ریکاوری ویندوز رفته و سیستم را از قسمت تنظیمات Startup ، ری استارت کنید .


چگونه مشکل سیستم را برطرف کنیم ؟

اولین کاری که در این حالت می کنید این است که سیستم خود را به کمک آنتی ویروسی که بر روی آن نصب کرده اید اسکن کنید و اگر هم آنتی ویروس نصب شده ندارید بهترین کار دانلود یکی از آنهاست . البته بعضی ویروس ها مثل تروجان هستند که چون در پس زمینه در حال اجرا هستند به کمک اسکن یا آنتی ویروس از بین نخواهند رفت .

بعد از انجام این کار می توانید سیستم تان را بازیابی کنید . در واقع اگر تا قبل از این سیستم شما هیچ مشکلی نداشته است و این مشکل به تازگی به وجود آمده است می توانید به کمک System Restore این کار را نجام دهید .

در مرحله ی بعد می توانید برنامه ای را که به تازگی نصب کرده اید و احتمال می دهید شاید همان برنامه باعث بروز این مشکل شده باشد را حذف کنید .


علاوه بر اینها می توانید درایو های سخت افزارتان را آپدیت کنید . برای اینکار می توانید با رفتن به سایت شرکت تولید کننده ی آن ، آپدیت آن را دانلود کرده و سپس درایو به روز شده را نصب کنید . اما اگر سیستم شما در حالت Safe Mode به خوبی عمل می کند اما در حالت عادی با مشکل مواجه است ، مشخص می شود که مشکل سیستم شما نرم افزاری است .

و همچنین اگر سیستم شما در حالت Safe Mode هم با مشکل مواجه است و به خوبی کار نمی کند این نشانه ی وجود یک مشکل سخت افزاری است و باید سخت افزار سیستمتان را تعمیر کنید . بعد از انجام این کارها اگر مشکل شما بر طرف نشد می توانید ویندوز سیستم خود را عوض کنید . فقط در نظر داشته باشید که قبل از انجام این کار حتما از اطلاعات سیستم خود یک پشتیبان تهیه کنید .