روزی را تصور کنید که خودروی شما در جاده به صورت بی وقفه به اینترنت متصل شده و به دریافت و ارسال اطلاعات مشغول است. اما اینجا فقط در مورد اتصال سرنشینان خودرو به اینترنت صحبت نمی کنیم. بلکه موضوع در مورد ارتباط اتومبیل با جاده است.


در بریتانیا از پروژه ای آینده نگرانه پرده پرداری شده که نسل جدیدی از جاده ها را به ما وعده می دهد. در این پروژه قرار است یک بزرگراه به طول ۸۰ کیلومتر به سنسورهایی مجهز شود که ترافیک جاده را تحت نظر می گیرند و سیگنال های اطلاعاتی را به موبایل های درون خودروها ارسال می کنند.

نتیجه این خواهد شد که شما یک بزرگراه هوشمند در اختیار دارید. چرا که خودروها و جاده همگی به یکدیگر متصل هستند و از وضعیت همدیگر مطلع اند. 

کاربرد چنین سیستمی بسیار فراتر از کنترل ترافیک است و پایه ای برای آینده ای است که جاده ها توسط خودروهای بدون راننده کنترل می شوند. اطلاعات دریافتی از سنسورها به یک سیستم مرکزی ارسال می شود که از طریق هوش مصنوعی رفت و آمده بزرگراه را کنترل می کند. حالا این سیستم مرکزی می تواند مستقیما با تک تک خودروها در تماس باشد و سرعت آنها را تنظیم کند.

محققان می گویند، اجرای این پروژه آزمایشی سنگ بنایی خواهد بود برای ایجاد بزرگراه های هوشمند آینده. اطلاعات به دست آمده از این بزرگراه، کمک بزرگی برای توسعه سیستم های حمل و نقل آینده خواهد بود.