اکثر افراد برای ذخیره سازی ابری معمولا از سرویس های رایجی مانند گوگل درایو یا دراپ باکس استفاده می کنند.(البته فکر کنم خیلی از ایرانیا هنوز هم از این راه استفاده نمیکنن!) اما برای بعضی از ما تصور این که فایل های خصوصی یا اطلاعات با ارزش مان بر روی یک یا چند سرور ناشناخته ذخیره شده، اندکی ترسناک است. شرکت "وسترن دیجیتال" محصولی ارائه کرده که این نگرانی را به کلی از بین ببرد.


محصول این شرکت مای کلود (My Cloud) نام دارد. مای کلود یک هارد درایو خارجی تحت شبکه است که به کاربران امکان می دهد، نه تنها فایل های شان را در یک شبکه خانگی به اشتراک بگذارند و اجرا کنند، بلکه با کمک قابلیت های کلود این سیستم، قادر باشند به داده های ذخیره شده روی آن، در هر جا و هر زمان دسترسی یابند.

برای بسیاری این مفهوم خیلی هم غریبه نیست. مای کلود در حقیقت نوعی سیستم ذخیره سازی متصل به شبکه یا همان NAS است که به کاربران امکان می دهد از طریق اینترنت و از راه دور به فایل های روی هارد درایو خارجی دسترسی داشته باشند.

استفاده از چنین راهکاری، در برابر سایر راهکار های متداول کلود، چهار مشخصه اصلی را برای کاربر به همراه خواهد داشت: دسترسی مستقیم، امنیت، کنترل و مالکیت. همچنین به دلیل این که کاربر یک اتصال peer-to-peer مستقیم با دستگاه دارد، سرعت های بیشتری در ارسال و دریافت فایل ها نسبت به دیتا سنتر ها تجربه خواهد شد.

از آن جا که اکثر افراد، فایل های ویدئویی و تصاویر را بر روی تلفن های همراه و تبلت های خود خلق می کنند، برای این دستگاه ها اپلیکیشن های اندروید و iOS نیز ارائه می شود تا کاربران از طریق آن به فایل های روی مای کلود دسترسی داشته و اطلاعات را از دستگاه هوشمند خود برای آن ارسال کنند. این اپلیکیشن ها با سرویس های دیگر کلود نظیر گوگل درایو، دراپ باکس و اسکای درایو نیز همخوانی کامل دارند، به طوری که کاربران می توانند به آسانی در کنار استفاده از سیستم ابری شخصی شان، به نقل و انتقال فایل ها بین سرویس های مختلف نیز بپردازند.

مای کلود با ظرفیت های ۲، ۳، و ۴ ترابایت و با قیمت های 150 تا 250 دلار به بازار عرضه خواهد شد. به نظر شما این راهکار ذخیره سازی اطلاعات، جایگزین مناسبی برای سرویس های معروف تر هست؟