آیا شما از جمله اشخاصی هستید که می‌خواهید کسب و کاری در اینترنت راه بیاندازید که حجم انبوهی از نقل و انتقالات مالی در قالب تجارت الکترونیکی در سامانه شرکت شما انجام شود؟

یا شما کسی هستید که بیشتر علاقمند فضا هستید و ترجیح می‌دهید ناسا به خاطر شما شاتل‌های خود را بازنشسته کند. آنگاه به شما پول بدهد تا با موشک‌های تان کالاها و فضانوردان را به ایستگاه‌های فضایی برسانید؟

یا اینکه ترجیح می‌دهید ماشین‌های الکتریکی قدرتمندی بسازید که بتوانند با قدرتمند‌ترین اتومبیل‌های بنزینی رقابت کنند؟

شاید هم اصلاً شما دوستدار محیط زیست هستید و دلتان می‌خواهد شرکتی داشته باشید که یکی از بزرگترین تولید کننده پنل‌های خورشیدی خانگی باشد؟ یا حال و حوصله هیچکدام از این‌ کارها را ندارید و فقط می خواهید لابراتوار واقعی «مرد آهنی» را داشته باشید.


اگر هر کدام از این‌ها آرزوی شما است، بهتر است عجله کنید. چون شخصی در دنیا وجود دارد که قبل از چهل سالگی به هر چه گفته شد رسیده است: ایلان ماسک. 

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با یکدیگر نگاهی مختصر به زندگی کاری این نابغه ۴۲ ساله داشته باشیم.



ایلان ماسک (Elon Musk) در سال ۱۹۷۱ در شهر پرتوریای آفریقای جنوبی متولد شد. ولی بعدها برای فرار از خدمت سربازی به کانادا و از آنجا به آمریکا مهاجرت کرد. او اولین کامپیوتر خود را در کودکی از پدرش دریافت کرد و خود، برنامه‌نویسی را یاد گرفت.

وی اولین نرم‌افزار خود را که یک بازی فضایی به نام بلستار بود در سن ۱۲ سالگی به قیمت ۵۰۰ دلار فروخت. او با حمایت پدرش به سفرهای بسیار زیادی رفت. به طوری که در سن ۱۸ سالگی آفریقا، قسمت‌هایی از اروپا، خاورمیانه، چین و کانادا را دیده و حتی با خودروی شخصی ۱۸ ایالت آمریکا را گشته بود.

 


پس از مهاجرت به آمریکا، ایلان مدرک لیسانس اول خود را از دانشگاه کوینز در رشته تجارت و مدرک لیسانس دوم خود را از دانشگاه پنسیلوانیا در رشته فیزیک دریافت کرد. و پس از آن، برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته فیزیک کاربردی دانشگاه استنفورد به سیلیکون ولی مهاجرت کرد. اما به جای اتمام تحصیلات در آنجا، به سراغ علایق خود، اینترنت، انرژی‌های پاک و فضا رفت.


تصویری از مرد آهنی واقعی، ایلان ماسک


دو روز قبل از اخراج از دانشگاه، ایلان به همراه برادر خود کیمبال نرم‌افزاری را با نام Zip2 منتشر کرد که برای انتشار محتوای آنلاین توسط سازمان‌ها و موسسات طراحی شده‌ بود. در سال ۱۹۹۹، آلتاویستا برای کسب این نرم‌افزار ۳۵۰  میلیون دلار پرداخت کرد. که این پرداخت در قالب ۳۰۷ میلیون دلار به صورت نقدی و ۳۴ میلیون دلار سهام شرکت انجام شد.


در مارس ۱۹۹۹، ایلان شرکت X.com را با هدف ارائه خدمات مالی اینترنتی و سیستم نقل و انتقال مالی از طریق پست الکترونیکی، با مشارکت سایر همکاران خود تاسیس نمود. یک سال بعد با ادغام 50/50 این شرکت با شرکت کانفینیتی، که در حوزه مزایده‌های اینترنتی فعالیت می‌نمود، Paypal تاسیس شد.

ایلان یکی از افراد کلیدی در این ادغام بود، چرا که عمیقاً به سیستم نقل و انتقال از طریق فرآیند P2P (که می‌توان به صورت ساده آن را فرآیندی رایانه به رایانه و یا شخص به شخص بیان نمود) باور داشت. در سال ۲۰۰۲، شرکت eBay که مزایده‌های اینترنتی را انجام می‌دهد، Paypal را با ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. در آن هنگام، ایلان ۱۱.۷ درصد از سهام Paypal را در اختیار داشت.

 

ایلان ماسک، یکی از موسسان Paypal


در سال ۲۰۰۱، ماسک پروژه‌ای را شروع کرد که آن را "واحه مریخی" نام نهاد. هدف از این پروژه، ارسال گلخانه‌ای مینیاتوری حاوی غذا و گیاهان زمینی به مریخ بود. اما هنگامی او شروع به بررسی‌های بیشتر کرد، متوجه شد که مشکل اصلی بشر در تبدیل شدن به یک تمدن فضایی، قدرت پایین فن‌آوری‌ موشکی فعلی است.


این بهانه‌ای بود که ایلان در سال ۲۰۰۲ پروژه واحه مریخی را متوقف نموده و سومین شرکت خود را با هزینه شخصی ۱۰۰ میلیون دلاری به تنهایی و با نام SpaceX تاسیس کند. هدف وی از تاسیس این شرکت، ساخت موشک‌ها و راکت‌هایی جهت ارسال به فضا بود. دو موشک اول شرکت فالکون ۱ و فالکون ۹ (فالکون همان شاهین خودمان است) و اولین فضاپیمای شرکت دراگون (یا همان اژدهای خودمان) نامیده شدند.

تصویر ایلان ماسک در کنار موشک شاهین ۹


در سال ۲۰۰۸، این شرکت موفق شد قراردادی به ارزش حداقلی ۱.۶ میلیارد دلار با ناسا امضا کند که طی آن شرکت اسپیس ایکس موظف بود ۱۲ پرواز با شاهین ۹ و فضاپیمای اژدها به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد. اینگونه جایگزین مناسبی برای شاتل‌های بازنشسته ناسا در سال ۲۰۱۱ موجود بود. قرار بر آن شده بود که ابتدا به ساکن عملیات حمل بار توسط این فضاپیماها و عملیات حمل فضانوردان توسط فضاپیماهای روسی سایوز انجام شود.

در سال ۲۰۱۲، فضاپیمای دراگون (اژدها) برای اولین بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد و شرکت اسپیس ایکس به عنوان اولین شرکت خصوصی که توانسته فضاپیمایی را به ایستگاه فضایی برساند، تاریخ ساز شد. پس از این ماموریت، ارزش شرکت وی دو برابر شده و به بیش از ۲.۴ میلیارد دلار رسید.

اخبار رسیده حاکی از آن است که عرضه عمومی سهام این شرکت ممکن است در انتهای سال ۲۰۱۳ صورت پذیرد. در سال ۲۰۱۱، ایلان در مصاحبه‌ای اعلام کرد امیدوار است انسان بتواند ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آینده به کره مریخ منتقل شود. ایلان هنوز هم در سمت مدیرعامل و مدیر فن‌آوری در این شرکت فعالیت می‌کند.

ماسک در حال مذاکره با اوباما


و اما در مورد اتومبیل الکتریکی تسلا مدل S ، این خودرو از دیدگاه نشریه «گزارش مصرف‌کنندگان» به عنوان بهترین خودروی سال ۲۰۱۳ آمریکا دست یافته است. جالب است بدانید آقای ماسک یکی از بنیان‌گذاران شرکت تسلا نیز بوده است.

او مارتین ابرهارد را به عنوان مدیرعامل به استخدام شرکت تسلا در آورد و تقریباً همه هزینه تاسیس شرکت را در دوره دو ساله آغازین آن پرداخت کرد. در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران مالی، ماسک مجبور شد که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تعدادی از کارمندان را اخراج نموده و خود مسئولیت مدیرعاملی شرکت را بر عهده بگیرد.

در حال حاضر، مدل تسلا S با تقاضای بالایی مواجه شده است و خودرو بعدی این شرکت که تسلا مدل X نام دارد و یک شاسی بلند کوچک است، در سال ۲۰۱۴ ساخته خواهد شد. یکی از برنامه‌های تسلا، ساخت خودرویی با قیمتی کمتر از سی هزار دلار است تا بتواند ضریب نفوذ این شرکت را در بازار طبقه متوسط پر‌رنگ‌تر نماید. در حال حاضر تقریباً یک سوم از ارزش ۳ میلیارد دلاری شرکت تسلا متعلق به ایلان ماسک است.

تصویری از ماسک در کنار اتومبیل الکتریکی تسلا


ماجراجویی‌های آقای ماسک به اینجا ختم نشده است. او شرکتی به نام سولارسیتی (شهر خورشیدی) را به همراه یکی از اقوام خود تاسیس نمود و در حال حاضر بزرگترین سهام‌دار این شرکت و رئیس هیئت مدیره آن است. یکی از دلایل تاسیس این شرکت، بهره‌گیری از انرژی خورشیدی برای اتومبیل‌های تسلا است. چرا که گفته شده است در صورتی که تعداد اتومبیل‌های برقی زیاد شود، شبکه ملی برق آمریکا پاسخگوی تامین انرژی آنان نخواهد بود.

به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی در اتومبیل‌های تسلا وجود داشته باشد. در سال ۲۰۱۱، شرکت گوگل مبلغ ۲۸۰ میلیارد دلار برای ساخت پنل‌های خورشیدی در مناطق مسکونی در شرکت سولارسیتی سرمایه‌گذاری کرد. این مبلغ، بزرگترین سرمایه‌گذاری در نوع خود در ایالات متحده و بزرگترین سرمایه‌گذاری گوگل در انرژی‌های پاک به شمار می‌رود.

تصویر آقای ماسک بر روی مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ انسان تاثیرگذار جهان


طرح‌های فعلی این نابغه فن‌آوری پایانی ندارند. آخرین طرح انقلابی وی «فراچرخه » نام دارد که با هدف حمل و نقل انسان در روی زمین و با سرعت بالای ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت پیشنهاد شده است.