وقتی می میریم چه چیزی از ما باقی می ماند؟ جسمی بی جان٬ و یادها و خاطره ها و بازماندگان. برای بسیاری آدم ها فکر کردن به پس از مرگ٬ سخت و وحشت بر انگیز است. اما برای برخی دیگر٬ چالشی در زمینه طراحی.


امسال ۲۰۵۰ نفر از ۹۶ کشور دنیا در مسابقه طراحی برای مرگ شرکت کرده و ایده هایی برای پس از مرگ طراحی و ارسال کردند. در این رقابت که سایت designboom بر پا کرده بود٬ مجموعا ۸۵.۰۰۰ یورو به برندگان داده شد.

اما در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم طراحان چه ایده هایی برای یاد کردن از رفتگان و حفظ محیط زیست ارائه کرده اند...!



این درخت های خانوادگی قرار است شجره نامه ای باشند برای هر فامیل. هر کسی که در می گذرد یک یادگاری از او در خانه های شش گوشی که شبیه لانه زنبور عسل طراحی شده اند قرار می گیرد و نمایشگر OLED جلوی آن نیز نام و مشخصات او را نمایش می دهد. این طرح برنده جایزه ای ۲۵ هزار یورویی در یکی از دو شاخه اصلی مسابقه با موضوع یادی از گذشتگان شد.



شاخه دیگر مسابقه به حفظ محیط زیست اختصاص داشت که این طرح در آن اول شد. تابوتی که از جنس "زیست تخریب پذیر" ساخته شده و به مرور زمان تجزیه می شود و خاک اطرافش را غنی می کند تا گیاهان رشد کنند. به این صورت علاوه بر سر سبز شدن محل دفن رفتگان٬ طراحی سنگ قبر نیز دستخوش تغییر شده.


پیله ها به جای تابوت ها. این طرح که دو نفر از آلمان تهیه اش کرده اند سمبلی را نمایش می دهد از اینکه مرگ پایان کبوتر نیست٬ بلکه نوعی دگرگونی و رها شدن از پیله تن است. پیله ها از جنس چوب هستند و با استفاده از مواد مناسب منافذ آنها گرفته شده. محیط پیرامون چنین قبرستانی می تواند تبدیل به یک باغ شود. البته به خاطر نگرانی های بهداشتی٬ بعید است مسئولان شهری اجازه بر پایی چنین قبرستانی را بدهند.



سبک زندگی دیجیتال جزئی از فرهنگ عصر و زمانه ما شده و یک طراح خوش ذوق نیز با استفاده از آن٬ کارت های حافظه ای را شبیه سنگ قبر ایستاده طراحی کرده که قرار است اطلاعات تمام دوره زندگی فرد وفات یافته را در خود ذخیره کنند. به عنوان مثال٬ می توان ساختمانی در گورستان ساخت و این حافظه ها را در آن قرار داد تا افراد بازدید کننده٬ بتوانند با زندگینامه هر یک از افراد آشنا شوند.


سنگ قبرهای خورشیدی٬ طرحی است از ژاپن که با استفاده از منشورهای نوری در وسط٬ طیفی از نورها را بر روی جلوگاه قبر می تاباند. رنگین کمان تشکیل شده بر روی زمین سمبلی است از آرامشی که پس از طوفان در طبیعت شکل می گیرد.


فناوری داغ این روزها چاپ سه بعدی است که یک طراحی چینی با استفاده از آن٬ خاکستر باقی مانده پس از امحای جسد متوفی را در قالب مجسمه ای کوچک قرار می دهد. همان طور که می دانید در فرهنگ های شرقی دور٬ هند٬ و قاره امریکا سوزاندن اجساد جایگزینی برای تدفین است.


این حلقه سه اینچی به همراه یک نی طراحی شده که میزبان خاکستر جسد است. می توان روی حلقه نام متوفی و سال های شروع و پایان زندگی اش را درج کرد و سپس دو قطعه را در ورودی/خروجی خانه آویخت تا بازماندگان هر روز به یادش باشند.



و البته که با وزش باد حلقه و نی به نت نوازی در می آیند.


حلقه زندگی٬ طرحی و ساده و زیبا و با مفهوم. همان طور که می دانید تنه هر درختی بسته به سن و سالش قطری دارد. بر همین اساس می شود به عنوان یادبود رفتگان٬ حلقه های سیمانی با نام و تاریخ زندگی افراد را دور درخت هایی با قطر متناسب جای داد. درخت ها بعد از کوه ها نماد ایستادگی و استقامت هستند.