اگر با هر سرویسی که آدرس IP اینترنت منزل تان را به نمایش می گذارد، آن را چک کنید؛ پس از چندی در خواهید یافت این اعداد به طور منظم یا منظم و دوره ای تغییر می کنند. اما دلیل این امر چیست؟ 

آیا دلیل خاصی دارد که شرکت های خدمات دهنده اینترنت (ISP) مرتبا آدرس آی پی ما را تغییر می دهند و این امر ضروری است؟ هدف از آی پی های دینامیک و پویا (dynamic IP) در مقابل آی پی های ثابت و ایستا (static IP) چیست؟ جالب اینجا است که این تغییر آی پی روال خاصی نداشته و از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و می تواند در بازه هفتگی، ماهیانه و حتی چند ماه یک بار اتفاق بیفتد. 

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به دلیل این تغییر و تفاوت دو نوع آدرس آی پی بپردازیم...



هنگامی که اولین شرکت های خدمات دهنده اینترنت شروع به کار کردند، اغلب کاربران از مودم های دیال آپ برای ارتباط با اینترنت بهره می بردند. و بسیاری از مردم تنها چند دقیقه تا چند ساعت در هفته از اینترنت استفاده می کردند. لذا با توجه به استفاده چند دقیقه در هفته ای از اینترنت، اختصاص دادن یک آی پی ثابت (static IP) به هر مشترک امری بسیار هزینه بر و گرانقیمت بود. 

پس از اینکه ارتباط پرسرعت اینترنتی محبوبیت و گسترش بیشتری یافت، دلایلی مانند میزان کاربرد و مصرف، برای تخصیص ندادن آدرس آی پی ثابت به کاربران اهمیت خود را تا حد قابل توجهی از دست دادند. زیرا اکنون دیگر بخش مهمی از اتصالات همیشه روشن هستند، حتی هنگامی که کاربری به صورت فعال در حال استفاده از آنها نباشد. 

اما در اینجا هنوز یک دلیل تاریخی برای استفاده نکردن از آی پی های ثابت (static IP) باقی مانده است. و آن اینکه کاربران پیش از این به آی پی های دینامیک و متغیر خو گرفته و به آن عادت کرده اند! 

ISP های مدرن امروزی همچنان به اجرای سیاست آی پی دینامیک و تغییر IP ادامه می دهند و احتمالا بخشی از داستان هم به این موضوع بر می گردد که می خواهند از آن به عنوان وجه تمایزی میان کاربران عادی و حرفه ای استفاده کنند که حاضرند برای چنین سرویس هایی و رزرو یک آی پی ثابت هزینه ای پرداخت کنند. همین آی پی ثابت می تواند انگیزه ای برای کاربرانی باشد که به چنین امکانی نیاز دارند و آنها را مجبور به ارتقاء سرویس شان نماید. 

همچنین اختصاص آی پی های دینامیک به مشتریان دردسرهای مدیریتی کمتری را به همراه دارد. اگر شما محل زندگی تان را در همان شهر عوض کنید و بخواهید سرویس اینترنت تان را در آدرس جدید دایر کنید، نیازی نیست شرکت به خود دردسر اختصاص دوباره آدرس آی پی ثابت بر روی شبکه جدید را بدهد. زیرا مودم شما به صورت تصادفی یکی از آی پی های دینامیک محله جدید را دریافت می کند و کار تمام است. 

چگونگی یافتن آدرس آی پی

اکنون می خواهید این موضوع را روی شبکه اینترنت خانگی تان امتحان کنید؟ یا اینکه به دلیلی نیاز دارید تا آدرس آی پی اختصاص یافته به اتصال اینترنت تان را بیابید؟ برای این کار راه های ساده فراوانی وجود دارد که در اینجا به ۳ مورد از آنها اشاره می کنیم: 

۱- استفاده از جستجوی گوگل: تنها کافی است در کادر جستجوی گوگل عبارت my ip را تایپ کنید تا در اولین خط نتایج جستجو، آدرس آی پی شما را نشان دهد. 

۲- استفاده از سایت های جستجوی آدرس: با وارد شدن به برخی سایت ها می توانید آدرس آی پی تان را در صفحه اول آنها مشاهده کنید. از این جمله می توان به گزینه های زیر اشاره کرد: 
What is my IP address 
Show Your IP 
Show My IP Address 

۳- استفاده از Command Prompt ویندوز: در منوی استارت برنامه Run را باز کرده و درون آن عبارت cmd را تایپ کنید و کلید ok را بزنید. اکنون پنجره Command Prompt باز می شود. حال درون این پنجره دستور ipconfig را تایپ کرده و اینتر را بزنید. می بینید که ویندوز آدرس آی پی، آدرس DNS و دیگر اطلاعات در خصوص ارتباط اینترنت تان را به نمایش می گذارد.