اخبار و شنیده های گوگلی حاکی از آن است این شرکت طی نقشه هایی بلند پروازانه قصد دارد شبکه های بیسیمی برای بازارهای در حال رشد کشورهای محروم آفریقایی و آسیایی بسازد تا از طریق WiFi دسترسی آنها را به اینترنت امکان پذیر کند. البته این شبکه ها قرار نیست از طریق کابل کشی های مرسوم یا دکل های مخابراتی معمول برقرار شوند، بلکه گوگل می خواهد از بالون ها برای این کار استفاده کند. 


به گزارش وال استریت ژورنال، به نظر می رسد گوگل قصد دارد این شبکه های بیسیمش را توسط ناوگانی از پردازنده ها و موبایل های اندرویدی به یکدیگر متصل کند و از امواج تلویزیونی برای ارتباط آنها بهره می برد. البته هنوز شیوه های محرمانه مورد استفاده این شرکت برای راه اندازی و ارائه خدمات در مناطق تحت پوشش مشخص نشده اند. 

گفته می شود گوگل با ترکیب شیوه هایی چون اینترنت ماهواره ای و بالون های بیسیم، که شامل استفاده از پلتفروم های سطح بالای ویژه ای هم خواهد بود، سیگنال های وایرلس را در مناطق چند صد کیلومتر مربعی گسترش خواهد داد. 

به عبارت دیگر، این پروژه تنها شامل استفاده از روترهای وای فای بسته شده در زیر بالون های هواشناسی نخواهد بود. بلکه آنها از فرکانس هایی متفاوت با شبکه های تلویزیونی بهره خواهند برد و در نتیجه در اغلب کشورها لازم است از رگلاتوری ها مجوز استفاده از باند فرکانسی ویژه شان را دریافت کنند. 

در خصوص اینکه چرا گوگل تصمیم دارد چنین سرمایه گذاری عظیمی را برای سخت افزار و فعالیت های مهندسی در مناطق در حال توسعه انجام دهد، وال استریت ژورنال عقیده دارد دلیل ساده آن علاقه گوگل برای افزایش تعداد افرادی است که به سیاره اپلیکیشن ها و ابزارهای گوگلی ‌(Googlesphere) می پیوندند. همین گروه های کوچکی که به کاربران اینترنت افزوده می شوند، می توانند تاثیرات بزرگی در سود سالیانه تبلیغات و دیگر بخش های گوگل داشته باشند.

منبع : نارنجی