از این پس میلیون ها دانش آموز مالزیایی خواهند توانست با استفاده از خدمات ابری گوگل، به نوشتن مطالب، جمع آوری داده ها، ارائه های درسی بهتر، و ساماندهی آینده درسی خود بپردازند. 

دیروز گوگل اعلام کرد که دولت مالزی در حال تطبیق با نرم افزارهای ابری گوگل است تا آنها را در اختیار 10 میلیون دانش آموز، معلم و نیز والدین مالزیایی قرار دهد. علاوه برای این، تعداد ذکر نشده ای کروم بوک در مدارس سرتاسر این کشور توزیع خواهد شد. تمام اینها بخشی از نقشه راه آموزش ملی این کشور برای قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار است. 

کشور مالزی 10,000 مدرسه دارد و برنامه دولت این است که آنها را به اینترنت نسل چهارم، پلتفرم آموزش مجازی و حداقل 1 کامپیوتر به ازای هر 10 نفر تجهیز کند. 

مقامات مالزی به خاطر قیمت پایین تر کروم بوک ها را برگزیده اند. گوگل می گوید این انتخاب روی هر دستگاه، باعث 1135 دلار صرفه جویی در هزینه، 69% صرفه جویی در میزان ساعات لازم برای گسترش و راه اندازی پلتفرم و 92% صرفه جویی در ساعات لازم برای مدیریت آن می شود. ضمن اینکه نرم افزار های ابری گوگل، کاملاً رایگان هستند. 

توافق های همکاری نظیر این، گوگل را در رقابت مستقیم با اینتل و البته سایر تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی قرار می دهد. اینتل هم یک برنامه جهانی برای پیشگامی در بحث آموزش دارد که در قالب آن، به عنوان مثال کامپیوترهایی را در اختیار دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان ها در پرتغال قرار می دهد. در این برنامه با تولیدکنندگان منطقه ای سخت افزار و نرم افزار بر روی تولید لپ تاپ ها، تبلت ها و زیرساخت نرم افزاری بر اساس طراحی های مرجع اینتل کار می شود. 

ولی می توان بر اساس تجربیات پیشین گفت که محصول نهایی برنامه اینتل خیلی گران تر از کروم بوک های گوگل است. تا کنون در سطح جهان بیش از 3,000 مدرسه خود را با کروم بوک ها تطبیق داده اند که قیمت آنها بین 300 تا 500 دلار است و البته که در خرید با حجم انبوه، ارزان تر هم تمام می شوند. به عنوان مثال گوگل در کریمس گذشته کروم بوک های خود را با قیمت نازل 99 دلار برای دانش آموزان و دانش جویان عرضه کرد. 

این است چگونگی تجهیز صحیح مدارس و ایجاد بستر مناسب برای رشد پایدار محیط آموزشی...!!!!