ماه ها است که در مورد عینک گوگل خبرهایی به گوش می رسد. گجتی که در فیلم های تخیلی سال ها آن را می دیدیم، حالا در حال تبدیل شدن به یک محصول واقعی است. گوگل یک صفحه در گوگل پلاس برای عینک واقعیت افزوده اش ایجاد کرده و می گوید تعدادی از کارمندانش مشغول تست این کامپیوتر پوشیدنی هستند. جالب تر اینکه، این پروژه توسط یک تیم سه نفره در گوگل هدایت می شود که یکی از آنها آقای بابک پرویز، ایرانی است.

این عینک با سیستم عامل اندروید کار می کند و همانطور که می بینید مدل های اولیه آن بسیار شبیه فریم های عینک طراحی شده است. با یک نمایشگر که بالای چشم قرار می گیرد، اطلاعات روی چشم ارسال می گردد. کاربر با دستورات صوتی می تواند به آن فرمان بدهد. ضمن اینکه یک دوربین هم روی آن تعبیه شده که کار ضبط ویدیو و عکاسی را هم انجام میدهد.


برای آشنایی بیشتر با این عینک جذاب در ادامه مطلب با ما همراه باشید...



عینک گوگل هر روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود؛ گجتی از نسل آینده که قرار است در رنگ‌بندی‌های جذابی چون قرمز، خاکستری، آبی، سفید و مشکی برای انواع سلیقه‌ها ارائه شود و قابلیت‌های نوآورانه‌ای برای گیک‌های سراسر جهان به ارمغان آورد.


هفته گذشته در خلال مراسم جذاب تعیین جایزه‌ی علمی لایف ساینس (Life Sciences Award)، سرگئی برین مؤسس شرکت گوگل در این جلسه شرکت و با آن عینک گوگلی که بر سر داشت، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. در ادامه، گزارشی که ریان مک، خبرنگار فوربس از این رویداد در وب‌گاه این نشریه‌ی معتبر اقتصادی منتشر کرده را از نظر خواهید گذراند...

در حالی که مراسم ویژه‌ی تعیین جایزه‌ی علمی لایف ساینس با حضور چهره‌های برجسته‌ای چون مارک زاکربرگ‌، مدیر فیس‌بوک و یوری میلنر، سرمایه‌گذار و میلیاردر معروف در جریان بود و بحث‌های سازنده‌ای پیرامون جایزه علمی جدیدی که از نظر مادی ارزنده‌تر از جایزه‌ی نوبل پزشکی است، مطرح گردیده بود، به ناگاه با ورود سرگئی برین، نگاه نافذ دوربین‌ها به سوی وی و گجتی که بر سر داشت متمرکز شد. او که ریاست بخش پروژه‌های ویژه‌ی گوگل را بر عهده دارد، کوشید تا همچنان آرام و بی‌تفاوت بوده و با رفتاری عادی، راحت در صندلی خود در ردیف نخست تکیه دهد. اما سایر دوستان و دیگر مدیرانی که کنجکاوانه، سر برگرداندند تا او را با عینک گوگل ببینند، مجالی به او نمی‌دادند!


ابزار تازه‌ی واقعیت مجازی گوگل که عینک گوگل (Google Glass) نام دارد، موجب برانگیخته شدن حس کنجکاوی در عموم مردم و صاحب‌نظران، به خصوص مرد شماره‌ی یک فیس‌بوک یعنی مارک زاکربرگ شده است. این در حالی است که بسیاری معتقدند عینک گوگل می‌تواند همچون ظهور گوشی آیفون یا تبلت آی‌پد، تحولی شگرف در حوزه‌ی فناوری به پا کرده و نقطه‌ی عطفی را در این صنعت پدید آورد؛ موضوعی که درست عقیده‌ی سرگئی برین است.


وی در این رابطه به خبرنگار نشریه اقتصادی فوربس (Forbes) ابراز داشته: «هدف غایی و نهایی ما از ساخت چنین گجتی همانا خلاصی از گوشی‌های تلفن همراه است، به گونه‌ای که دیگر افراد نیازی نداشته باشند گوشی خود را از جیبشان بیرون آورند»


عینکی که وی بر سر داشت به رنگ خاکستری و دارای فریم فلزی نازک و نمایشگر مستطیلی خاصی بر روی چشم راستش بود. جالب اینکه، این نمایشگر شفاف قابلیت‌های فراوانی از ارسال و دریافت پیامک گرفته تا تصاویر، سرویس نقشه و غیره را ارائه می‌نمود. برین که سر ذوق آمده بود، در خلال مصاحبه عینک را بر روی سر خبرنگار فوربس گذاشته و آن را برای وی تنظیم می‌کند. در ادامه تجربیات این خبرنگار فوربس را از اولین لحظات کار با عینک گوگل می‌خوانید:




در حالی که در نخستین تبلیغات عینک گوگل، آمده بود این گجت محصولی تازه‌ است که قابلیت ارائه واقعیت مجازی و رابط کاربر را در بستری پوشیدنی عرضه خواهد کرد، تجربه‌ای که شخصاً از این محصول داشتم تنها نمایشگر شفافی بود که در گوشه‌ی سمت راست چشمم قرار داشت و در برابر دستورات صوتی کاربر عکس‌العمل خوبی نشان می‌داد.



پیش از آنکه موفق شوم چند و چون این محصول را به طور کامل بررسی کنم، برین دست چپش را بر روی قسمت ضخیم‌تر عینک قرار داد و قابلیت‌های متنوع آن را به من نشان داد. از گشت و گذار در بین قرارهای کاری وی گرفته تا یادآوری‌های هفتگی و تصاویری که همان روز گرفته بود یا فیلم ویدئویی [کاری] که خیلی ظریف و به صورت شفاف نمایش داده می‌شد. به گونه‌ای که می‌توانستم تصویر محیط اطراف را از پس عکس‌ها و فیلم نیز ببینم. برین حتی عینک مخصوصش را با صدای خود آزمایش کرد و به گجت دستور داد تا مسیر بازگشت به خانه را نمایش دهد. و بلافاصله یک مسیر 41 دقیقه‌ای که از بزرگراه به منزل وی ختم می‌شد، در نمایشگر شفاف عینک به نمایش درآمد. و نهایتاً بعد از این آزمایش پنج دقیقه‌ای عینک را به وی بازگرداندنم!



گوگل گلس و تکنولوژی صدای القای استخوانی غیر مستقیم


ما حصل پروژه Google Glass قرار است یک محصول کامل باشد و به این منظور گوگل می خواهد از تکنولوژی القای استخوانی برای انتقال صدا به گوش داخلی کاربر استفاده کند. اسناد به ثبت رسیده نشان می دهد که گوگل برای ماه های آینده سال میلادی، قصد معرفی سخت افزاری را دارد که از "القای استخوانی" برای رساندن صدا به گوش استفاده می کند و نه یک بلندگوی رایج. 

این تکنولوژی ارتعاشات را از طریق استخوان جمجمه به گوش داخلی می فرستد و البته چیز جدیدی نیست و به دفعات در سایر دستگاه ها به کار رفته. اخیراً در نمایشگاه CES پاناسونیک هدفونی با قابلیت القای استخوانی را معرفی کرد. 

اما القای استخوانی مورد نظر گوگل چطور کار می کند؟ قرار است یک المنت در داخل گوگل گلس، فریم عینک را به لرزه در آورد. این لرزش از طریق فریم به استخوان جمجمه کاربر منتقل می شود که رابط مناسبی برای رساندن صدا به گوش داخلی است.