اتوموبیل های بدون راننده سال ها از آرزوهای انسان بوده است و شرکت های خودرو سازی بزرگ مدت ها است که روی این امکان کار می کنند. اما به نظر می رسد گوگل هم در این بخش بی کار نبوده و به گفته طراحان این خودرو، طی ۸ (2016) سال آینده می توان منتظر این اتوموبیل ها در بازار بود. ‏



این یک خودرو است که خودش رانندگی می کند و بخشی از یک پروژه گوگل است که می خواهد خودروهایی با هوش مصنوعی ایجاد کند تا خودشان کار رانندگی را انجام دهند. ‏(2010)

اگه شما هم کمی به اخبار تکنولوژی روز دنیا تو سال 2010 توجه میکردید شاید الان به راحتی خودروی بدون راننده گوگل رو به یاد می اوردید!


سال 2012 بود که خبر رسید : گوگل همچنان با جدیت مشغول تست و بهبود آنها است و حالا این شرکت اعلام کرده به رکورد جدیدی با خودروهایش دست یافته است. اتومیبل های بدون راننده گوگل تا اینجا ۳۰۰ هزار مایل معادل ۴۸۲ هزار کیلومتر را در جاده و خیابان رانندگی کرده اند، بدون اینکه هیچ تصادفی داشته باشند.



و حالا گوگل اعلام کرده تا سال 2015 اولین خودروی بدون راننده به بازار ارائه خواهد شد!

و امروزه گوگل به خاطر همین پروژه بخت نخست تبدیل شدن به پر ارزش ترین کمپانی دنیا را دارد!

برای یه آشنایی کوتاه با این خودروی جذاب در ادامه مطلب با ما همراه باشید...



‏ 
به گفته مهندسان گوگل زمانی که این امکان فراگیر بشود ظرفیت جاده ها و خیابان ها هم افزایش پیدا می کند. چرا که ربات های کنترل کننده خودرو با فاصله کم از همدیگر حرکت می کنند و این کار باعث بالا رفتن ظرفیت جاده ها می شود. علاوه بر این آنها معتقد اند که ربات ها نسبت به انسان سریع تر عکس العمل نشان می دهند و سنسور های مناسب به آنها اجازه می دهد که اطراف خودرو را به صورت ۳۶۰ درجه ببینند. علاوه بر این ربات راننده هیچ وقت خوابش نمی گیرد و هنگام رانندگی پیامک ارسال نمی کند! ‏ 


‏ 
این خودرو در هر خیابان و جاده محدودیت های حداکثر سرعت را رعایت می کند. چون که حداکثر سرعت هر خیابان و جاده را در مجموعه اطلاعاتش دارد. این اتومبیل پشت چراغ قرمزها و علامت های ایست، متوقف می شود. علاوه بر این وضعیت اتومبیل را به سرنشین اعلام می کند. ‏ 
‏ 
در حال حاضر برای تامین امنیت یک راننده هم در اتومبیل حضور دارد تا هر زمان لازم باشد کنترل خودرو را به دست بگیرد. اگر یک دکمه را فشار بدهید، فرمان را بچرخانید و یا روی پدال ترمز فشار بدهید کنترل خودرو از حالت خودکار خارج می شود. ‏ 
‏ 
به نظر می رسد که فاصله چندانی با راحت شدن از دست رانندگی نداریم. و احتمالا باید منتظر اتوموبیل گوگل هم باشیم چرا که هوش مصنوعی برای رانندگی خودکار بیشتر از مهندسان نرم افزاری گوگل بر می اید تا شرکت های خودرو سازی. کافی است چند سالی صبر کنیم. ‏ 


اواسط سال 2012 بود که خبر رسید : گوگل همچنان با جدیت مشغول تست و بهبود آنها است و حالا این شرکت اعلام کرده به رکورد جدیدی با خودروهایش دست یافته است. اتومیبل های بدون راننده گوگل تا اینجا ۳۰۰ هزار مایل معادل ۴۸۲ هزار کیلومتر را در جاده و خیابان رانندگی کرده اند، بدون اینکه هیچ تصادفی داشته باشند. 

گوگل می گوید رانندگی خودکار آنها در شرایط ترافیکی متفاوت تست شده و کامپیوتر راننده تا اینجا بسیار خوب عمل کرده و هیچ تصادفی نداشته است. اما گوگل می گوید همچنان به تست های زیادی برای تکمیل این پروژه نیاز است. 

خودروی بدون راننده گوگل با ترکیب اطلاعات Google Street View ، هوش مصنوعی و تعدادی دوربین، کار کنترل اتومبیل را به عهده دارد و البته فعلا در تمام تست ها، یک راننده نیز پشت فرمان قرار دارد تا در صورت نیاز کنترل خودرو را به عهده بگیرد.



ماشین بدون راننده مفهوم و منافع بسیار گسترده ای از نظر اجتماعی، اقتصادی و تجارت شخصی دارد. تنها در آمریکا ماشین بیش از ۲ تریلیون دلار درآمد سالیانه را می قاپد و حتی سهم بیشتری از کل بازار را دارد. این می تواند موقعیت ها و فرصت های شغلی ایجاد کند که کار و کسب بر پایه جستجوی فعلی گوگل در مقابل آن یک کودک کوتوله به نظر برسد و چالش های بنیادی زیادی را در رهبری بازار بسیاری از صنایع، همچون تولید کنندگان ماشین ها، شرکت های بیمه، کمپانی های انرژی و دیگر گروه های دخیل در درآمدهای مرتبط با اتومبیل ایجاد کند.


یک بخش بسیار مهم از این داستان، امنیت و سلامتی است. تصادفات اتومبیل تنها در آمریکا سالیانه باعث ۳۴۰۰۰ مرگ و بستری شدن ۲۴۰هزار نفر در بیمارستان ها می شوند. اگر آنگونه که گوگل ادعا می کند، ماشین های بدون راننده اش بتوانند جلوی بخش عظیمی از چنین تصادفاتی را بگیرند، پس ما درباره تکنولوژی صحبت می کنیم که در واقع می تواند هزاران جان را نجات دهد. 

پس اگر گوگل در تخمین هایش از نظر میزان امنیت ماشین هایش اشتباه نکرده باشد، بهبود در سلامتی و امنیت بسیار عالی و شگفت انگیز خواهد بود. و هنگامی که رانندگی به شکل چشمگیری امن تر گردد، به این معنی است که شرکت های بیمه می توانند با قیمت های بسیار پایین تری خدمات شان را ارائه دهند. موضوعی که می تواند یکی از مشوق های اصلی مصرف کنندگان برای خرج هزینه بسیار بالاتر جهت خرید ماشین های بدون راننده در آینده باشد.


اگر چه ماشین های بدون راننده هنوز موانع فراوانی را پیش روی دارند تا تبدیل به یک تکنولوژی روزمره شوند، اما هر کسی که یک بار هنگام سر کار یا گردش رفتن درون یک ترافیک کلافه کننده گیر افتاده باشد، یا یک تصادف وحشتناک را تجربه کرده باشد، مطمئنا یکی از مشتاقان و علاقه مندان این تکنولوژی خواهد بود. و اگر گوگل خود را در موقعیتی قرار دهد که برتری خود در این تغییر تکنولوژی اصلی در دهه آینده را حفظ کند، می تواند به سادگی ارزشمندترین شرکت تکنولوژی دنیا و حتی پر ارزش ترین کمپانی دنیا شود!