در مارس ۲۰۱۳، فروبس (Forbes) پیر امیدیار، بنیان گذار ای‌بی (eBay) را با دارایی بیش از ۸ میلیارد دلار، ثروتمند‌ترین ایرانی و در جایگاه ۱۲۳ در لیست ثروتمندترین های جهان قرار دارد.

پیر امیدیار در سال ۱۹۶۷ در پاریس متولد شد. زمانی که ۶ ساله بود، خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کردند. پدرش پزشک و مادرش دارای دکترای زبان‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه است.

علاقه او به علوم کامپیو‌تر از نوجوانی آغاز شد. وی در ۱۴ سالگی با نوشتن برنامه‌ای برای تهیه کاتالوگ کارت کتابخانه دبیرستانش پا به دنیای بیت‌ها گذاشت و برای این کار ساعتی ۶ دلار دریافت می‌کرد!

از دانشگاه تافتز (Tufts) با مدرک علوم کامپیو‌تر فارغ‌التحصیل شد و در شرکت کلاریس (Claris)، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صاحب نام اپل استخدام شد. او با این شرکت برای نوشتن برنامه کاربردی «Mc Draw» همکاری می‌کرد.

در سال ۱۹۹۱ با دوستانش یک شرکت نرم‌افزاری تاسیس کردند. این شرکت بعد‌ها به شرکت تجارت الکترونیک تبدیل شد و به ای‌شاپ (E-Shop) تغییر نام داد. شرکت مایکروسافت در سال ۱۹۹۶ این شرکت را خریداری کرد.

بقیه این ماجرای جالب رو تو ادامه مطلب بخونید!

پیر در تعطیلات آخر هفته در ماه اوت سال ۱۹۹۵، برای حل مشکل همسرش برای فروش کلکسیونی از لوله فنردار آب نبات مارک پز (Pez)،در منزل برنامه‌ای نوشت و از اول سپتامبر ، شبکه «‌ای‌بی» ‌را به طور ساده از آپارتمان خود راه انداخت و براى آنکه سایت خود را بسنجد، یک دستگاه سوراخ کن لیزرى را که ایراد فنى هم داشت در آن به حراج گذاشت؛ دو هفته بعد، این دستگاه به قیمت ۱۴ دلار به فروش رفت. در ابتدا این کار برای او سرگرمی بود و در چند ماه اول، خدمات این سایت کاملاً مجانی ارائه می شد.

این سایت تا مدتى با‌‌‌ نام «حراج شبکه» فعالیت ‌کرد اما در سال ۱۹۹۷ به «ای‌بی» تغییر نام داد. ایده تشکیل این سایت به گفته خود امیدیار خیلى ساده و البته ایده‌آلیستى بود: «از طریق اینترنت می‌توان بازارى کامل و جامع ایجاد کرد که در آن وضعیت عرضه و تقاضا براى همگان شفاف و روشن باشد.»

در مدتى کم افراد بسیارى عضو سایت شدند و به تدریج تعداد کاربران این سایت زیاد شد. او که مجبور به پرداخت هزینه‌های تازه شده بود، گرفتن پول از مشتریان را آغاز و سیستم ترکیبی حق عضویت و کاربری را ابداع کرد و برای شرکت افراد در حراج ، مبلغ بسیار کمی‌ بین ۲۵ سنت تا ۲ دلار تعیین کرد و همچنین درصدی از هر معامله به او می‌رسید. او پس از ۹ ماه از شروع کار «ای‌بی» شغل خود را در شرکت جنرال مجیک‌‌‌ رها کرد. ‌در ماه اول، هزار دلار درآمد داشت؛ ماه دوم ۲هزار و پانصد دلار و بعد ۵ هزار دلار و همینطور درآمد سایت افزایش یافت.

در سال ۱۹۹۶، ۲۵۰ هزار حراج از طریق این سایت انجام گرفت و در ماه نخست سال ۱۹۹۷، این رقم به دو میلیون رسید. در اواسط‌‌ همان سال تعداد درخواست‌ها به ۸۰۰ هزار در روز رسید.

امیدیار در سال ۱۹۹۷ یک شرکت سرمایه گذار را به کار خود علاقه‌مند کرد و این شرکت در آن زمان ۶ و نیم میلیون دلار روی «ای‌بی» ‌سرمایه گذاری کرد. «ای‌بی»، مشاور بازاریابی استخدام کرد، رقبا را کنار زد، شعبه‌های محلی راه انداخت و بعد از ۵ سال،صاحب ۵ میلیارد دلار ثروت شد. در سال ۲۰۰۸، رقم ۱۷۸ میلیون سهم امیدیار در «ای‌بی» ، ارزش ۴. ۴ میلیارد دلاری داشت. در سال ۲۰۱۲، در آمد خالص «ای‌بی» ۶۰. ۲ میلیارد دلار ، مجموع دارایی‌های این شرکت ۲۷. ۳۷ میلیارد دلار و تعداد کارکنانش بیش از ۲۷ هزار نفر گزارش شد.

پیر و همسرش پاملا امیدیار، صاحب و حامی چند بنگاه خیریه هستند که در خدمت به افراد نیازمند و گروه‌های خاص می کوشند. امیدیار در سال ۲۰۰۹ حدود ۲ میلیون دلار به بنیاد ویکی‌مدیا کمک رساند.او و همسرش ،اعلام کردند تا بیست سال آینده به جز یک درصد از ثروتشان، بقیه آن را خرج خواهند کرد.

این جمله که: «هر چی توی کله ته، در ای‌بی هست» به عنوان یکی از شعار‌های معروف این شرکت مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین تعجب نکنید که از اقلام عجیب ارائه شده در «ای‌بی» ، فروش ۳ هزار یورویی یک رای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران، توسط یک ایرانی مقیم فرانسه بوده باشد...!!!


منبع :‌ پرشین هک