امروزه دنیا بدون فناوری، چیزهای زیادی کم دارد. اما مهمترین فناوری که مثل تار و پودی نامرئی، الیاف این فرش بزرگ را به هم نگه داشته تا ما از نقش و نگارهای رنگارنگش لذت ببریم، فناوری ارتباطی است.
در حالی که دنیا شاهد اوج گیری شبکه های نسل چهارم (4G) است، در کشور خودمان، ایران، نیز شبکه 3G راه اندازی شده و روز به روز آمار استفاده از خدمات اینترنتی مبتنی بر شبکه های مخابراتی، افزایش می یابد.
در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا مثل همیشه نگاهی ساده به تغییرات از 1G تا 4G داشته باشیم ، و ببینیم دنیای پیرامون ما با چه سرعتی تغییر کرده.
دستاوردهای هر نسل
• 1G: ارائه سرویس مکالمه اولیه، و پروتکل های آنالوگ محور• 2G: طراحی شده برای مکالمه، بهبود پوشش و ظرفیت شبکه، ارائه اولین استاندارد های دیجیتال (GSM و CDMA)
• 3G: طراحی شده برای مکالمه و برخی استفاده ها در زمینه مصرف داده (پیامک، چندرسانه ای، اینترنت)
• 4G: طراحی شده با اولویت مصرف داده، پروتکل های IP محور (LTE)، و پهنای باند واقعی موبایل
سرعت
از خودتان می پرسید ظرف این چند سال، شبکه های لاک پشتی تبدیل به خرگوش شده اند یا کوکوسان (میگ میگ خودمان)؟ خب، بیایید ببینیم. اعطای لقب با شما:
• 1G: سرعت ۲.۴ کیلوبیت بر ثانیه
• 2G: سرعت ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه
• 3G: سرعت ۲.۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه
• 4G: سرعت ۱۰۰.۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه
مقایسه رشد نسل ها
• 1G: ارتفاع یک ملخ (روی چهار پا)• 2G: ارتفاع یک سگ گله (ایضا)
• 3G: ارتفاع یک ساختمام ۵ طبقه
• 4G: ارتفاع برج الخلیفه دوبی
به کجا چنین شتابان؟
در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار در تاریخ شاهد این خواهیم بود که حجم داده های به پرواز در آمده در شبکه جهانی موبایل، از مرز ماهانه ۱ اگزابایت فراتر خواهد رفت.
• ۱ اگزابایت معادل ۱ میلیارد گیگابایت است؛ یا به بیان دیگر، معادل ۱۳۰ میلیون بار دانلود کل مجموعه جنگ های ستاره ای جورج لوکاس.
تازه این که چیزی نیست؛ در سال ۲۰۱۶ عدد فوق به ماهانه ۱۰.۸ اگزابایتخواهد رسید. حتی به شمردن صفرهای اش فکر هم نکنید.
چه چیزی این رشد را دامن می زند؟
در سال جاری از هر سه موبایل فعال در شبکه ها، یکی هوشمند بوده و این نسبت در سال ۲۰۱۷ به یکی از هر دو موبایل خواهد رسید.
همان طور که می بینید درصد مشاهده صفحات وب با استفاده از دستگاه های موبایل، از ۱.۷٪ در سال ۲۰۱۰ به ۸.۳٪ در سال ۲۰۱۳ رسیده که این خود به تنهایی گویای تصویر کلی از صحنه جاری است.
مهمترین عوامل موثر در رضایت کاربران تلفن های هوشمند چیست؟
• ۱۹٪ کارایی شبکه• ۱۶٪ ارزش خدمات در ازای پول پرداختی• ۱۰٪ ارتباط مداوم و بی وقفه
• ۱۰٪ طرح های تعرفه ای پیشنهاد شده• ۱۰٪ پشتیبانی از مصرف کننده